Hoe communiceer ik met de beste potentiële kandidaten?
Voor steeds meer werkgevers, uitzendbureaus en andere recruiters beginnen hun wervingsactiviteiten zo langzamerhand op de spreekwoordelijke zoektocht naar die ene speld in de hooiberg te lijken. Of je nu een getalenteerde afgestudeerde wil werven of juist iemand met jarenlange ervaring; de toppers in beide categorieën worden momenteel bedolven onder de aanbiedingen. Hoe haal je jouw gedroomde kandidaat over om juist voor jou te kiezen?
Het mag duidelijk zijn dat daarbij meerdere factoren een rol van betekenis spelen, maar een heel belangrijk, vaak enigszins onderschat ingrediënt van succesvolle werving, is de manier waarop je met potentiële kandidaten communiceert. Het gaat daarbij niet alleen om de boodschap, maar vooral ook om de verpakking. Marcel Leeman van Textmetrics daarover: “Als je de taal spreekt van de ideale kandidaat, dan vind je deze een stuk sneller”.
Hoe breng ik de juiste informatie over?
In dit artikel geven we je een aantal tips om je communicatie richting de toppers op de arbeidsmarkt te verbeteren. Daarbij beperken we ons niet alleen tot de informatie die je met ze moet delen, maar besteden we vooral ook aandacht aan de manier hoe je die informatie overbrengt.
Vacaturetekst is cruciaal
Een geslaagde wervingscampagne begint bij een goede vacaturetekst. Haal alles uit de kast om te benadrukken dat je de allerleukste baan van Nederland in de aanbieding hebt. Natuurlijk moet je voldoende duidelijk maken wat de functie inhoudt en wat daarvoor aan kennis en ervaring vereist is, maar leg vooral de nadruk op alle voordelen die aan de functie verbonden zijn. Zorg bijvoorbeeld voor enthousiaste bijdragen van werknemers die vertellen over de fijne sfeer op de werkvloer en de goede arbeidsvoorwaarden. Marcel Leeman benadrukt dat er maar één persoon is die de perfecte vacaturetekst kan schrijven: “Dat ben je zelf. Vervolgens laat je de tekst scannen door een ervaren tekstschrijver of een tool als Textmetrics. En dan gaat het natuurlijk niet alleen om spelling en grammatica; de tekst moet tenslotte ook naadloos aansluiten op de identiteit van het bedrijf waarvoor je werft en perfect toegesneden zijn op de kandidaten die je wil bereiken.”
Naast vacaturetekst ook vacaturecontent
Omdat nieuwe talenten op de arbeidsmarkt in bepaalde sectoren het best bereikbaar zijn via online kanalen, wordt tegenwoordig in wervingscampagnes steeds meer gebruik gemaakt van zogeheten vacaturecontent. Logisch, want (bewegend) beeld geeft je veel meer mogelijkheden om een bedrijf optimaal te presenteren dan alleen tekst. Uiteraard moet je daarbij zorgvuldig in de gaten houden welke online kanalen het best aansluiten op het bedrijf en de vacature in kwestie. Vaak wordt bij vacatures meteen aan de inzet van LinkedIn gedacht, maar vergeet niet dat ook de eigen social media kanalen van je opdrachtgever een belangrijke rol in je zoektocht kunnen spelen. Ben je op zoek naar jonge talenten voor bijvoorbeeld de horeca of zorg? Schroom dan niet om het Instagram account van het restaurant of de zorginstelling in te zetten en geef kandidaten de mogelijkheid lekker laagdrempelig te reageren, bijvoorbeeld via Whatsapp.
Aandacht voor arbeidsvoorwaarden
Uit onderzoek van LinkedIn onder werknemers en HR-professionals blijkt dat sollicitanten in een wervingsadvertentie uiteraard de nodige informatie over het bedrijf in kwestie en een omschrijving van de vereisten en verwachtingen willen lezen, maar vooral ook snel willen achterhalen hoe het pakket aan arbeidsvoorwaarden er precies uitziet. Kandidaten blijken in een vacature primair naar de volgende vijf woorden te zoeken:
• salaris
• flexibele werktijden
• verlof
• thuiswerken
• goede zorgverzekering
De onderzoekers kwamen overigens tot de conclusie dat vrouwen meer waarde hechten aan vrije tijd dan mannen: termen als ‘flexibiliteit’ en ‘verlof’ scoren onder vrouwelijke kandidaten aanzienlijk hoger dan onder de mannelijke sollicitanten.
Vermijd ingewikkeld taalgebruik
Onderzoekers stuiten nog steeds op veel vacatureteksten die geschreven zijn in ‘ouderwetse schrijfstijl’ met onnodig ingewikkelde woorden en lange, vaak onleesbare zinnen. Misschien prima als je op zoek bent naar een hoogleraar, maar voor de meeste andere functies geldt dat je meer succes hebt met vacatures in toegankelijke ‘gewone-mensen-taal’. Heb je een baan in de aanbieding waarop vooral jongeren moeten solliciteren? Vermijd dan formele woorden als ‘conform’, ‘middels’ en ‘nader’, woorden die gek genoeg om de haverklap in advertenties opduiken, maar waar jongere sollicitanten meteen op afknappen.
Genderspecifieke sturing? Het kan!
Je mag in een vacaturetekst niet expliciet vermelden dat je voor een bepaalde functie een man of juist een vrouw zoekt, maar op verzoek van je opdrachtgever kun je daar met een paar handigheidjes wel op aansturen. Dat noemen ze in vakjargon ‘genderspecifieke sturing’. Zowel mannen als vrouwen herkennen zich onbewust in bepaalde eigenschappen en vaardigheden; een psychologisch gevolg van de traditionele rolverdeling uit het verleden. Door daar subtiel op in te spelen, stuur je dus wel degelijk aan op je voorkeur voor mannelijke of vrouwelijke sollicitanten. Zoekt je opdrachtgever bij voorkeur vrouwelijke kandidaten? Gebruik dan in je tekst woorden als ‘betrokken’, communicatief’, ‘enthousiast’, ‘creatief’, ‘zorgvuldig’ en ‘klantvriendelijk’. Wanneer je mannelijke kandidaten wil aanspreken, kies dan voor termen als ‘kritisch’, ‘commercieel’, ‘stressbestendig’, ‘fanatiek’, ‘resultaatgericht’ en ‘zelfstandig’. Hoe stigmatiserend dit ook overkomt; meerdere internationale onderzoeken hebben uitgewezen dat het zo toch echt werkt.