Recruitment marketing: dit is wat je moet weten als uitzendondernemer
De potentiële kandidaten waar jij als uitzendondernemer naar op zoek bent, gedragen zich vandaag de dag steeds meer als reguliere ‘consumenten’. Dit betekent dat ze zich, voordat ze solliciteren, breed willen oriënteren naar de branche en wellicht de desbetreffende organisatie. Door uitgebreid rond te neuzen (meestal online) proberen ze een betere afweging te maken of een organisatie wel bij hen past. En met deze informatie, heb je een enorme kans om op in te spelen als recruiter. Door recruitment marketing, ook wel job marketing genoemd, in te zetten kan jij ervoor zorgen dat jij potentieel nieuw talent kan aantrekken door een ietwat ander recruitmentproces te volgen dan je gewend bent.
In dit blog nemen we je mee in de exacte uitleg van het fenomeen recruitment marketing. Het is namelijk tijd om te switchen van het ouderwets werven & selecteren (massa communicatie) naar gerichte job marketing, waar je begint bij het uitgebreid kennismaken met je doelgroep, het inrichten van online marketing campagnes en het evalueren van resultaten. Maar hoe? Met de tips in dit blog bespaar je de nodige energie, tijd en kosten. Slim omgaan met je budget én jouw kennis & kunde noemen we dat. Ontdek direct hoe jij als uitzendbureau recruitment marketing in kan zetten voor verdere groei en succes.
Wat is recruitment marketing?
Laten we beginnen bij het begin: wat is recruitment marketing nou precies? Recruitment marketing (ook wel job marketing) is een marketing strategie gericht op het vinden, boeien en binden van (potentiële) kandidaten. Je past deze nieuwe manier van werving- en selectie toe op jouw huidige wervingsproces. Wanneer je jezelf eigen maakt in de juiste uitvoering van online recruitment marketing kan je zorgen voor stevige nieuwe relaties met kandidaten en zorg je er bovenal voor dat je openstaande vacatures, of opdrachten van jouw opdrachtgevers, razendsnel krijgt ingevuld.
We kunnen job marketing het beste omschrijven als de activiteiten en strategieën met de volgende doelen:
Het opbouwen van employer branding
Het gericht werven van de juiste kandidaten
Het vergroten van awereness voor vacatures
Het systematisch bijhouden van alle recruitment data
Het is namelijk zo dat je door inzet van deze ‘strategische communicatieaanpak’ relevanter wordt voor jouw doelgroep. En laat dit nou net het meest belangrijke zijn in deze te krappe arbeidsmarkt. Dat recruitment steeds meer marketing wordt, is een feit. Verleiden is het nieuwe werven. Zeker in een krappe arbeidsmarkt wil een kandidaat meer van je zien voordat hij of zij bij jou komt praten over een job. De waarom vraag wordt steeds relevanter in het wervingsproces. Daarvoor is recruitment marketing de uitkomst.
We zien dat recruiters en opdrachtgevers steeds creatiever worden om aandacht te verkrijgen van hun doelgroep. Ze bieden de meest mooie arbeidsvoorwaarden aan of ontwikkelen talentpools. Job marketing is een eerste stap om van de oude manier van werving en selectie naar een nieuwe passende manier van het bedrijven van recruitment te gaan. De invulling hiervan kan je zo uitgebreid maken als dat je zelf wilt.
Werving en selectie marketing door de jaren heen
Recruiters, werkzaam voor corporate bedrijven of een uitzendonderneming, hebben online recruitment marketing nodig omdat de oude manier van werven simpelweg niet meer werkt. Waar we voorheen zagen dat de klassieke recruiter uitging van massa media en het online zetten van een vacature op zoveel mogelijk (soms niet relevante) jobboards, zien we dan de nieuwe recruiter de rol is gaan innemen van een recruitment marketeer.
Dit betekent dat er vandaag de dag meer wordt gekeken naar de doelgroep(specificaties). Met wie heb ik te maken? Wie is mijn ideale kandidaat? En wat drijft diegene? Juist door antwoord te verkrijgen op dit soort vragen is het mogelijk om gerichte online recruitment campagnes in te richten waardoor jouw vacature op die (online) locaties komt te staan waar jouw talent zich oriënteert. Het grote verschil tussen recruitmentmarketing en recruiten is dat je met recruitment talent naar de baan lokt, terwijl de marketing het talent naar de werkgever trekt. De rol van recruitment marketing ligt dus vaker in de vroegste fases van het recruitmentproces.
Wat is het doel van recruitment marketing?
Het overkoepelende doel van deze vorm van recruitment is meestal om meer (en sneller) gekwalificeerde kandidaten te vinden en aan te trekken. De kandidaten waar je vandaag de dag mee te maken hebt, hebben sterk de behoefte om meer informatie over een organisatie te vinden. Dus hij of zij bekijkt social media, leest online reviews en klantcases en bezoekt zo af en toe een werkgeverswebsite. Hij of zij zal via deze bronnen actief op zoek zijn naar informatie over de interne cultuur van de organisatie, de missie, visie en kernwaarden.
Hoe kan recruitment marketing bijdragen aan jouw recruitment proces?
Wist je dat ruim 80% van de gehele Nederlandse beroepsbevolking wordt omschreven als ‘latent’ werkzoekend? Een latent werkzoekende is een persoon die nog niet persé de noodzaak voelt om actief te zoeken naar een nieuwe baan, maar zich wel onder de radar oriënteert. Deze werkzoekende zal jij dus op een slimmere manier dan jouw concurrentie moeten weten te prikkelen door op het juiste moment, via het juiste kanaal met de juiste boodschap te communiceren (met de juiste middelenmix).
Recruitment marketing kan op vele manieren een positieve impact hebben op jouw huidige recruitment proces. Hieronder een opsomming van de belangrijkste redenen:
1. Jij zult voortaan nooit meer ‘schieten met hagel’
Wanneer je je gaat bezighouden met job marketing zul je er al snel achter komen dat ‘schieten met hagel’ niet alleen verspilling is van tijd, maar ook nog eens van je energie en budget. Je behaalt namelijk nooit het rendement wat je hoopt en je hebt weinig tot geen controle over mogelijke time-to-hire als cost-per-hire. Zorg er daarom voor dat jij kanalen inzet waardoor werkzoekenden niet actief op zoek hoeven naar jouw vacatures, maar dat jij daar bent op de momenten dat zij zich oriënteren.
Veel uitzendbureaus en werkgevers zetten nu nog de welbekende jobboards (zoals Indeed en Monsterboard) in om zo aan hun kandidaten te komen. Dat is natuurlijk geen probleem, maar realiseer je wel dat door deze verzadigde arbeidsmarkt de concurrentie op juist deze vacaturesites torenhoog is. Daarbij wil het niet altijd zeggen dat jouw ideale kandidaat juist daar rondstruint. Je zal dus kanalen moeten gaan inzetten die jouw doelgroep bereiken zonder dat zij er zelf op zoek gaan.
2. Jij leert jouw ideale kandidaat nóg beter kennen
Onderdeel van een goede werving en selectie marketing strategie is het feit dat je een 360 graden zicht krijgt op jouw ideale kandidaat en dus je doelgroep. Wat drijft deze ideale kandidaat? Wat zijn relevante interesses? Waar woont deze kandidaat? En hoe ziet zijn online zoekgedrag eruit? Door antwoord te krijgen op deze vragen zal je gerichtere advertenties en vacatureteksten kunnen schrijven en uitzetten. Je vertoont een advertentie aan de personen die het meest relevant zijn voor jouw vacature.
3. Jij krijgt opdrachten razendsnel ingevuld
Als flexondernemer voel je je natuurlijk als een vis in het water in de wereld van uitzenden en detacheren. Toch merk je dat het recruitmentvak al jaren niet meer hetzelfde is. Je brengt meer uur door op grote jobboards met als doel die ene geschikte kandidaat te vinden. Echter is het aantal sollicitaties dat je retour krijgt vrij karig. Door job marketing toe te passen bereik je effectief (en vaak ook geautomatiseerd) de beste kandidaten. Door middel van gerichte online marketing campagnes kan je met slechts enkele klikken (en vaak één geoptimaliseerde vacaturetekst) met behulp van speciale tooling duizenden media kanalen bereiken. Hier betreft het niet alleen jobboards; het is een afgemeten mix van vacaturesites, social media campagnes en ook bijvoorbeeld Google AdWords campagnes. Met als resultaat: snel ingevulde vacatures en dus ook blije opdrachtgevers.
Recruitment marketing voor uitzendbureaus
Recruitment marketing versus Employer branding
Je zult in je online zoektocht naar informatie rondom recruitment marketing vast ook tegen het begrip employer branding zijn gelopen. In eerste instantie lijken de twee begrippen erg op elkaar. Beiden zijn namelijk gericht op de versterking van het imago van een organisatie. Echter is recruitment marketing erop gefocust om vooral nieuw talent, middels slimme en efficiënte online campagnes, aan te trekken. Terwijl het doel van employer branding is om je huidige (en potentiële nieuwe) medewerker te behouden en te betrekken bij de corebusiness van je organisatie.
Employer branding recruitment is niet het doel. Het doel is om talentvol personeel aan te trekken en te behouden. Employer branding recruitment is een middel om juist dat doel te bereiken. Dat is van belang om de bedrijfsdoelstellingen te halen. Laat zien waarom werken bij jouw organisatie interessant is. Hoe beter je dit kunt laten zien, hoe beter je de beste (en meest schaarse) kandidaten uit de arbeidsmarkt kunt halen en hoe lager het verloop is van zittende medewerkers. Maak van je employer branding dus een interne en een externe boodschap. Employer branding recruitment is overigens niet alleen maar nodig voor bedrijven die in een krappe arbeidsmarkt moeten vissen. Ook wanneer het aanbod van personeel groot is wil je als bedrijf nog steeds de beste kandidaten werven. En deze zijn per definitie schaars.
De voor- en nadelen van recruitment marketing
Oké, tot nu toe hopen we dat je het nog goed kunt volgen en dat je een idee hebt gekregen van wat recruitment marketing nou precies inhoudt. Uiteraard sommen we nog even graag in het kort op wat de voor- en nadelen van job marketing zijn:
Conclusie: recruitment marketing als groeiversneller voor uitzendbureaus
We kunnen ons goed voorstellen dat je na het lezen van dit blog meer wilt weten over job marketing voor jouw uitzendonderneming. Recruitment marketing heeft meer voordelen voor jou als recruiter, dan dat er überhaupt nadelen op te noemen zijn. We snappen goed dat je als recruiter dé specialist bent op gebied van mensen (en het maken van matchen) en wat minder op gebied van online marketing. Maar dat hoeft absoluut geen probleem te zijn. Met onze Backoffice Basis én Backoffice Plus dienstverlening sparren we samen met jou over hoe recruitment marketing zou kunnen bijdragen aan het succes van jouw onderneming. Onze ervaren online recruitment experts weten als geen ander hoe ze succesvolle campagnes voor je kunnen laten draaien.
Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op door je gegevens in te vullen en een bericht achter te laten.