Skip to content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
Backoffice werkzaamheden

Backoffice werkzaamheden: wat houdt het in?

  • Blog
Leestijd: 2 minuten

De termen frontoffice en backoffice worden vaak gebruikt om processen en werkzaamheden binnen een bedrijf te beschrijven. Doordat de backoffice vaak niet meteen zichtbaar is voor kandidaten en klanten is het ook niet altijd duidelijk welke werkzaamheden hier nou precies onder vallen.

In dit blog zoomen we in op het begrip backoffice en lichten we de verschillende backoffice werkzaamheden toe.

Navigeer snel naar

Wat betekent backoffice?

Een bedrijf kent grofweg een frontoffice (vooraanzicht van een bedrijf) en een backoffice (processen achter de schermen). Bij frontoffice taken kan je denken aan beroepen die veel klantcontact hebben. Sales of relatiebeheer bijvoorbeeld. Backoffice heeft vaak te maken met administratieve werkzaamheden en ondersteunende taken die achter de schermen plaatsvinden. Ondanks de scheiding kan de backoffice gezien worden als de ondersteuning van een bepaalde afdeling en vormt het een belangrijk onderdeel voor de prestaties van de onderneming.

Twijfel je over je bestaande backoffice partner? Raadpleeg onze checklist en ontdek of je nog past bij je huidige partner.

Wat zijn backoffice werkzaamheden en taken?

Binnen uitzendbureaus vallen de backoffice werkzaamheden voornamelijk onder administratieve en financiële werkzaamheden. Binnen deze twee onderdelen zijn de volgende backoffice werkzaamheden te onderscheiden waar de meeste uitzendbureaus op dagelijkse basis mee te maken krijgen:

  • Urenverwerking: het administreren en verwerken van gewerkte uren van een medewerker
  • Personeelsadministratie: het administratieve proces omtrent lopende medewerkerszaken
  • Salarisverwerkingen en facturaties: het uitbetalen van salarissen en het doorbelasten van de werkgever
  • Contractbeheer: het in de gaten houden en beheren van de contracten met uitzicht op verleningen bijvoorbeeld
  • Debiteuren- en crediteurenbeheer: het beheren van de inkomende- en uitgaande factuurbetalingen
  • Risicomanagement: de (volledige) overname van het ziekterisico, bij mogelijk verzuim van een medewerker
  • Voorfinanciering van salarissen: het vooruit betalen van salarissen waarbij de werkgever pas achteraf wordt belast
  • Informeren over CAO en pensioenregeling: proactief op de hoogte blijven van veranderende cao’s, wet- en regelgeving
  • Begeleiding bij ziekte en arbeidsongeschiktheid: ziekteverzuimbegeleiding bij mogelijke verzuim van werknemers
  • Facilitering bij scholing en ontwikkeling: het reserveren van financiën voor mogelijke scholing en ontwikkeling van werknemers

Het is mogelijk dat de taken en werkzaamheden per sector, bedrijf of organisatie verschillen, maar over het algemeen geeft deze lijst een duidelijk beeld van wat het allemaal behelst.

Checklist: Past mijn huidige backoffice partner nog bij me?

De wereld van flex is veranderd: Het zou op dit punt van jouw ondernemersavontuur weleens interessant kunnen zijn om je huidige leveranciers onder de loep te nemen. Deze gratis checklist helpt je daarbij.

Checklist - Past jouw backoffice partner nog bij je?
  • Ben je nog steeds tevreden met je backoffice partner?
  • Hoe kritisch ben jij tegenover je backoffice partner?
  • Kan het makkelijker en sneller met een andere partner?

Backoffice uitbesteden

De backoffice afdeling kan gezien worden als de stabiele ondergrond van iedere ondernemer en zorgt voor draagvlak voor de werkzaamheden aan het front(office). Ben je benieuwd hoe het werkt om jouw backoffice dienstverlening uit te besteden aan een kundige partner óf ben je benieuwd wat de kosten hiervan zijn? Onze consultants staan voor je klaar om je verder te helpen.

Plan een afspraak in voor een gratis consult

Joël Knuijver
calendly

Benieuwd hoe jouw onderneming flexibel kan ondernemen? In een videocall bekijken wij samen hoe we jouw personeelszaken kunnen inrichten. Kies gerust een datum en tijdstip, dan spreken we elkaar snel!

Plan direct je afspraak

Joël Knuijver
Accountmanager

Back To Top