Skip to content
Snel en professioneel Binnen 24 uur op contract Kundige HR-adviseurs Maatwerk oplossingen
Blog-beeld-DPR-uitzendbureaus

Dit zijn de beste wervingskanalen voor het vinden van nieuw talent

Laatste update op 20 juli 2020 om 12:45 pm
  • Blog
Leestijd: 2 minuten

Het plaatsen van een vacature op je eigen bedrijfspagina alleen, is niet voldoende om nieuw talent te werven. Om de juiste kandidaten te trekken moet je vaak meerdere kanalen inzetten. Welke wervingskanalen zijn anno 2018 het meest succesvol?

LinkedIn & andere social media

Uit onderzoek van ‘De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie’ blijkt dat werkgevers 1 op de 5 vacatures vervullen met behulp van LinkedIn. Van de ruim 250 recruiters die voor dit onderzoek werden ondervraagd, noemde ruim 80% LinkedIn als het belangrijkste middel in hun wervingsstrategie en daarmee is LinkedIn bij uitstek het belangrijkste wervingskanaal in Nederland.

Je kunt op verschillende manieren je vacature op LinkedIn onder de aandacht brengen.
Een belangrijke manier om nieuw talent te werven is door te adverteren op LinkedIn. Je kunt je doelgroep goed bepalen door te filteren op bijvoorbeeld leeftijd, regio en opleiding.
Je kunt ook zelf actief op zoek gaan naar talent. Dit gaat heel makkelijk via LinkedIn omdat je kunt  zoeken op bijvoorbeeld bepaalde vaardigheden of interesses. Deze manier van nieuwe medewerkers scouten wordt door steeds meer recruiters gebruikt en als zeer effectief beschouwd.

Andere social media kanalen zoals Facebook, Twitter of Instagram worden ook wel ingezet bij de werving van nieuwe medewerkers, maar laten beduidend minder succes zien en zijn hierdoor minder noemenswaardig in vergelijking met LinkedIn.

Referral recruitment & huidige werknemers

Referral recruitment, oftewel het gebruik van eigen netwerk, is een zeer efficiënte manier om nieuwe medewerkers te werven. Omdat je via onder andere je eigen werknemers nieuw talent scout, zijn kandidaten al bekend met jouw organisatie. Je vergroot hiermee de kans dat het een goede match is en de kandidaat in het team past (anders had hij natuurlijk niet gesolliciteerd). Het is voor zowel de werknemer en werkgever vervelend als kort na indiensttreding blijkt dat de werknemer toch minder goed bij de organisatie past dan gedacht.
In veel bedrijven wordt het zeer gestimuleerd dat medewerkers nieuwe kandidaten aanbrengen door middel van bijvoorbeeld een geldbedrag voor de aanbrenger. Zo kun je als bedrijf zijnde een deal sluiten met je werknemers, dat wanneer zij een nieuwe medewerker inbrengen, zij eenmalig
€50,- ontvangen.

Een andere manier, die ook zeer motiverend werkt voor huidig personeel, is de doorstroom van huidige medewerkers. Probeer waar mogelijk zoveel mogelijk personeel te laten doorstromen. Zo motiveer je werknemers en weet jij als bedrijf zijnde wat voor vlees je in de kuip hebt. Een win-win situatie dus.

Vacaturesites

Er is onderscheid te maken tussen algemene vacaturebanken en niche vacaturebanken. Algemene vacaturesites (Indeed, Nationale Vacaturebank, Monsterboard) bieden allerlei vacatures aan in verschillende categorieën. Niche vacaturesites (Werken bij Defensie, Reiswerk) bieden daarentegen alleen vacatures aan uit bepaalde branches. Door beide kanalen tegelijkertijd in te zetten, optimaliseer je het resultaat.

Back To Top